بخش سوم- ارزیابی شاخص پیشرفت

شاخص پیشرفت
1- محدود شدن غنی سازی
بند 27 پیوست یک
“ایران به مدت 10 سال ظرفیت غنی سازی خود را در حدی که بیشتر از 5060 ماشین سانتریفیوژ IR1 و در30 زنجیره با چیدمان فعلی در واحدهای درحال تولید سایت نطنز FEP حفظ خواهد کرد. حدود ¼ ظرفیت موجود ”
درجه غنی سازی
بند 28 پیوست یک
“ایران سطح غنی سازی خود را به مدت 15 سال در حد 3.67 درصد حفظ خواهد کرد.”
بند 29 پیوست یک
ایران باید تمام سانتریفیوژهای مازاد بر 5060 را همراه با تجهیزات خطوط و کالای گازرسانی وسائل اندازه گیری و تاسیسات زیربنایی آن جمع آوری و انبار کند.
2- وضعیت تحقیق و توسعه- اعمال محدودیت های گسترده
1- ماشین های سانتریفیوژ
بند 32 پیوست یک
ایران به مدت 10 سال و بر اساس برنامۀ تحقیق و توسعۀ ایران، آزمایش ماشین های سانتریفیوژ را فقط شامل IRH,IR-5,IR-6,IR-8,IR-2m با استفاده از اورانیوم انجام می دهد.
بر اساس این بند هیچ برنامه جدیدی برای ساخت سانتریفیوژهای جدید به مدت ده سال در دستور کار نخواهد بود.
بند 43
.... ایران تمایل دارد که تحقیق و توسعه روی سانتریفیوژهای نسل جدید را از طریق مدلسازی و شبیه سازی کامپیوتری از جمله در دانشگاهها، ادامه دهد. در دوره 10 ساله ، برای هر پروژه¬ای که به مرحله نمونه سازی برای آزمایش مکانیکی برسد ، ارایه کامل به کمیسیون مشترک و تصویب آن لازم است.
فعالیت های بازفرآوری سوخت مصرف شده بر اساس بند 18و 19و 20 پیوست یک به مدت 15 سال انجام نمی شود.
بند 18  ایران به مدت 15 سال و بدون داشتن قصدی برای بعد از آن وارد فعالیتهای مربوط به بازفرآوری سوخت مصرف شده نخواهد شد. در بند 19 و 20 آمده است ایران به جز سوخت های مصرف شده که مربوط به نمونه های اورانیوم غنی شده تابش داده برای تولید رادیو ایزوتوپ های پزشکی و صنعتی است بازفرآوری نمی کند.
در بندهای 23و 24 و 25 محدودیت های دیگری نیز مذکور است از جمله در بند 24 آمده است:
برای 15 سال، ایران درگیر تولید یا دستیابی به فلز پلوتونیوم و یا اورانیوم یا آلیاژ آنها، و یا تحقیق و توسعه در خصوص فلز کاری متالورژی پلوتونیم یااورانیوم یا آلیاژ آنها و یا قالب گیری، فرم دهی یا ماشین کاری پلوتونیم یا فلزاورانیوم نخواهد شد.
3- نحوه تعامل با رآکتور تهران
علیرغم توانایی ایران برای تامین سوخت راکتور تهران بر اساس بند 28 پیوست یک که شرح آن گذشت ایران حق ندارد به مدت 15 سال بالاتر از غنای 3.% سوخت تولید کند.
راه حل تامین سوخت رآکتور تهران به شرح زیر اعلام شده است:
بند 60
... چنانچه امکان انعقاد یک قرارداد با یک تامین کننده سوخت فراهم نشود ، در حالی که فروش در دست آنهاست کشورهای 1 5 یک مقدار اکسید اورانیوم U3O 8 با غنای 19.75 درصد را منحصراً به منظور ساخت سوخت راکتور تهران و ... تامین وتحویل ایران خواهند داد.
این اکسید اورانیوم با غنای 19.75 در محموله هایی که بیشتر از حدود 5 کیلوگرم در هر نوبت نخواهد بود، تامین خواهد شد و هر محموله جدید، تنها زمانی تامین خواهد شدکه آژانس تایید کند که محمولۀقبلی برای ساخت سوخت راکتور تهران با آلومینیوم مخلوط شده و یا برای نمونه های هدف ساخته شده از اورانیوم غنی شده مصرف شده است. ایران 2 سال قبل ازاینکه موجودی سوخت راکتور تهران به اتمام برسد کشورهای 1 5 را مطلع خواهد کرد تا 6 ماه قبل از انتهای دوره 2 سال، اکسید اورانیوم در دسترس ایران باشد.
4- محدودیت فردو
بند 45
به مدت 15 سال، ایران در فردو هیچگونه فعالیت غنی سازی اورانیوم یا تحقیق و توسعه مربوط به غنی سازی اورانیوم نخواهد داشت و...
ملاحظه می شود که نه تنها ایران حق تحقیق و پژوهش در این زمینه را کاملا از دست داده است بلکه به نحو شیطنت آمیزی تحقیر شده است.
محدودیت های تحقیق و توسعه در موارد گوناگون هسته ای بسیار بیشتر از محدوده های مجاز آن تعیین گردیده است و پیشرفت ایران در این زمینه با موانع متعددی مواجه شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.